Saturday, July 26, 2008

كوكتيل تاجـــات



بصراحة كنت ناوية اكتب فى كام موضوع ورا بعض بس اعمل ايه لا مفر من التدبيسة اللى اتحطيت فيها


ما انا مش اقدر اتأخر على أخواتى حبايبي ... فما باليد حيلة
ابدأ بقى بالتاج المسوس ... بتاع دكتورتنا النجمة الصامدة



:D




(1)



هل تحب طبيب الأسنان ؟؟ ولماذا؟؟




احم احم ... بصراحة انتى ممكن تقولى انى مش بحب الدكاترة عموما


فما بالك بدكاترة الاسنان :) وده مش له علاقة بيكى طبعا يادكتورة


بس والله مش كره ليهم هما .. لكن مش بحب العلاج والتقيدات بتاعتهم دى



ربنا يعافي الجميع يارب



(2)



متى كانت آخر مرة زرت فيها طبيب الأسنان؟؟




أخر مرة حصلى الشرف الموجع ده كان من 3 سنين تقريبا والحمد لله



(3)



هل لديك طبيب أسنان ثابت أم تذهب إلى أى طبيب حسب الحاجة؟؟




لا بصراحة مفيش دكتور ثابت .. يعنى بتكون حسب الظروف والمكان اللى انا فيه


يعنى لو اللى متابعة معاه مش موجود أموت من الوجع مثلا :)




(4)



هل أنت مؤمن بأن المتابعة والكشف الدوري عند طبيب الأسنان أمر ضروري؟؟ ولماذا؟؟


مؤمنة والحمد لله .. لكن أظن إن طول ما الواحد مرتاح مش بيفكر فى كده ناقصين وجع سنان كمان



و طول مافي محافظة شخصية أعتقد انها مش ضرورية



(5)



عندما تذهب لطبيب الأسنان لتلقي العلاج هل يفيدك الطبيب بمعلومات تكفيك عما تعاني منه؟



وهل ترغب في الحصول على هذه المعلومات اصلا ام أن الامر لايهم مادام سيعالجك؟



بصراحة مش دايما .. يعنى في دكاترة متحاورة باسلوب جيد جدا ومريحة فى اسلوبها وردها عليكى


وفي دكاترة تانية تحسي انها عايزة تضربك وانتى بتسأليها .. زى ما أكون أذنبت انى ضرسي وجعنى



:D




(6)


يعتقد الكثيرون بأن طبيبة الأسنان أقل مهارة من طبيب الأسنان .فماهو رأيك؟ وماالسبب؟


أنا عن نفسي مش جربت دكتورة خالص .. مش عدم ثقة بس لانى مش لقيتهم أصلا


يلا بقى شدي حيلك ... ومفيش فرق طالما إنها متميزة ومتفوقة في مجالها




(7)



إذا كنت والدا أو كنت أما هلى تهتمـ/ين بإعطاء طفلك ثقافة جيدة عن الاعتناء باسنانه؟؟



شئ أكيد طبعا ... بس لما ابقى ان شاء الله :)


دى من أهم السلوكيات اللى احب انهم يتعلموها بإذن الله




(8)


كم مرة تقومين بغسل أسنانك؟؟


يوميا بفضل الله ... وممكن تكون كذا مرة كمان



(9)


ماهي علاقتك بالسواك؟؟




علاقة طيبة .. لكنها مش منتظمة




(10)


حسب معلوماتك .. ماهي المواد الطبيعية والغذية التي يمكن ان تكون مفيدة للأسنان؟


حسب معلومات سيادتى .. افتكر انه اللبن ومنتجاته والبيض


صح بردوا ولا ايه؟؟




:D


(11)



هل تعتقد أن أطباء الأسنان "نصابون"؟؟


امممممممممممممممم


بصراحة انا مش جربت حد ونصب عليا .. هوه يمكن معروف ان علاج الأسنان أصلا مكلف قوى


وده تقريبا لان ادواته أصلا مكلفة وغالية



(12)



ماهى أكتر صفة تود أن تكون لدى طبيب الأسنان ؟؟




الاحسااااااااااااااس باللى تحت ايده:)



بجد يحاول على الاقل يشعره انه حاسس بآلامه ولو بالايحاء ياشيخة:)



(13)


عندما يقوم الطبيب بإجراء علاج معين ثم يطلب منك الذهاب الى البيت والعودة بعد مدة هل تعود ؟؟ ولماذا؟




أيوه للأسف برجع تانى... عشان مش ارجع للللآلام فبضطر استحمل وارجع له :)






(14)



أيهما أفضل بالنسبة لك الخلع أم العلاج وإن كان مؤلما؟؟



أكيد طبعا العلاج






(15)



أجريت دراسة أثبتت أن نسبة كبيرة من شعور مرضى الأسنان بالآلم هو إيحاء نفسي إلى أى مدى تتفق مع هذه الدراسة؟؟



لا بصراحة ما اعتقدتش ابدا.. الا الاسنان بقى ده مش ينفع فيها ايحاءات خااااالص



يعنى من حلاوة وجعها مثلا



:)



(16)



اكتبي النقاط والتساؤلات والامور الغامضة بالنسبة لك حول طب الاسنان وطبيب الاسنان؟؟



هل فعلا أفضل وأسلم حل دلوقتى هي اماتة العصب؟؟



وهل عملية الحشو دى ليها مدة معينة ؟؟ وبيحتاج لتجديد؟؟


وبس خلاص



ربنا يعافينا يادكتورة ويجعل كلامنا خفيف عليكوا


لما نشوف أخرة الاستبيان ده ايه؟؟



:D



**************



التاج التانى من سمسم صاحبة مدونة بحبك يامصر



(1)



من أنت؟؟



إنسانة بسيطة وطموحة بحب أعيش حياتى بكل مافيها في طاعة ربي أجمل حاجة عندى إنى أدخل السرور لقلب إنسان وما احبش حد يتكلم عن حد في ضهره






(2)



بطاقتي الشخصية؟؟



الاسم: أماني



المهنة: حاصلة على بكالوريوس في التربية والعلوم


من مواليد شهر سبتمبر



محل الاقامة:المنوفية



الديانة: مسلمة



الحالة الاجتماعية:سينجل






(3)



ماهي أحلامك؟؟





أحلامي كتيييييرة قوى ... أولها انى نفسي أحج وبدعي ربنا انه يكتبهالي قريب يارب



بحلم أكون مسلمة نافعة؛؛ عاملة؛؛ أخدم ديني وبيتي وأقدر إنى اكون نموذج للبنت المسلمة على المستوي الشخصي والعام



بحلم وبدعي ربنا يقدرني على تحقيق باقي أحلامي الشخصية فى كل حياتي .. ومش مهم أقولها بقى



:)



(4)



من هو أقرب شخص ليكي؟؟



هوه انا لو كنت اتسأئلت السؤال ده من فترة كنت ممكن أقول أرد رد تانى



لأني كتومة شويتين فى شخصياتي ..لكن دلوقتي في شخصية قريبة قوي مني وبحب اتكلم معاها في كل حاجة تخصني وأحسها



وده مش يمنع انى في ناس قريبة من قلبي وبحب اتكلم معاهم بعد أمي وأخواتي طبعا



*************



التاج التااااااالت ... يامسهل



(1)



ايه معنى السعادة من وجهة نظرك ؟ حاسة إنك سعيدة؟



أكيد سعادتي في رضا ربنا وعطائه ليا



بس بالنسبة للسعادة بردوا يوم مايكون في مشكلة وأقدر إني اتغلب عليها وأحقق أشياء يقال



أنك لاتستطيع تحقيقها



إنتى سعيدة... لا أنا أمانى :D



الحمد لله .. أكيد مش هقول انى سعيدة على طوووول أو انى حزينة على طول



لكنها الحياة مابين هذا وذاك .. الا أن مايهون علينا يقيننا بقدر ولطف الله بنا



(2)



امتى حسيت إنك ظلمت إنسان ؟ وليه؟ ومحتاج للحظة غفران منه؟



أنا مش هقول إني ملاك وماحدش بيزعل منى.. لكن الظلم دى كلمة كبيرة قوى



لكن ممكن أقول إنى أحس إني ظلمت حد يوم ما أسئ الظن فيه .. ودايما احب إفتراض حسن النية إلى ان يثبت العكس... رغم إن انا اللى بتصدم :( بس ده أهون عليا



بس بتمنى فعلا إنى لو ظلمت حد وانا مش عارفة انه يسامحنى ويعرفني



(3)



بتعمل ايه لما تكون متضايق بعد ما تصلي؟؟



هوه طبعا السؤال غريب شوية.. لأني اللى بعمله وأنا متضايقة أصلا إني بصلي



لكن كمان ممكن أعيط قووووووووووووووى بس وانا لوحدي ؛؛؛ واقرأ قرأن



والجديد من فترة إنى بقيت برتاح قوى لما اكتب اللى جوايا على الورق



ويسلاااااااام بقى لو وصل للى انا عاوزاه يوصله
(4)



امتى حسيت إنك اتظلمت؟؟وليه؟؟



يوم بردوا ما يساء الظن فيا وفى كلامي ويبنى عليه آراء ومعتقدات من غير توضيح



ويوم ما أخلص قوى لحد واحبه قووووى وأحس منه بجرح أو لا مبالاة وعدم إهتمام بمشاعري



وليه بقى ... لأنى بمنتهى البساطة مش بحب اعمل الحاجات دى فى حد واحب اتعامل واتحب زى ما انا بتعامل مع الناس بوضوح وشفافية وصراحة



(5)



ايه أكتر إحساس بيراودك هذه الأيام تجاه نفسك والآخرين؟؟



إحساسي اتجاه نفسي إنى مقصرة ومحتاجة أسعى عشان أحقق كل اللى بتمناه فى حياتي



احساسي تجاه الآخرين بقى .. فبجد احساس بالحزن والهم وان كل واحد جواه اللى يكفيه وزيادة



احساس بالضحكة المصطنعة .. احساس بالدمعة المخنوقة



(6)



امتى ممكن تتنازل عن حق من حقوقك ؟؟ والسبب



أكيد يوم ما اكون هتنازل لحد قريب قوى منى ومن قلبي ويكون يهمنى وإنى أحس وقتها إنه بكده هيكون مبسوط ومرتاح



بجد ساعتها ممكن اتنازل عن سعادتى انا شخصيا لو ده هيبسطه وهيخفف عنه عبئه



لاني ما احبش أبداااااا احس إنى عبء زيادة على حد وخصوصا لو بحبه وعارفة ظروفه وتعبه



حتى لو من جوايا انا بتقطع من قراري

وبس خلاااااص.. كفاية كده

*************



تم بحمــــــــــــــــــــــــــــــد لله



:D



48 comments:

Anonymous said...

ازيك يا موني
وحشاني قوي
حلوة قوي احم احم اللي في الاول دي هو دكتور الاسنان حد يعرف يكح معاه
بس انتي طلعتي زي في موضوع الدكاترة ده انا مش بحب اروح لدكاترة
انا بقالي اسبوعين تقريبا عندي برد وكحة ومش روحت لدكتور فكل ما يروح البرد يرجع تاني علي طول لدرجة اني حاسه اني لازم اروح للدكتور بس علي جثتي دكتور الاسنان ده
وحشاني قوي
انا قربت اجي ليكي عشان اشوفك
ادعيلي بس الدنيا تتيسر
تحياتي يا اعز اخت ليا

abo salah said...

بعد السلام عليكم

يا خبر ابيض
تلت تاجات دفعة واحدة

دا أنتى ربنا يعينك والله

وبعدين دا الأولانى دا لوحده امتحان فى كلية طب الأسنان او استبيان
هههههههههههههههه

بس بجد سعدت بمعرفتك فى اول زيارة ليا من خلال التاجات دى

وكشفت اجاباتك عن شخصية جميلة جدا

وربنا يوفقك وتحققى كل اللى نفسك فيه وتحجى لبيت الله الحرام

تحياتى

جهاد خالد said...

معلش يا اماني

انا هنا بس تسجيل حضور

ولما ربنا يكرم وافوق من اللي انا فيه دا

هبقى ارد

دعواتك

:)

صاحب المضيفة said...

اجابات رايقة وجميلة وتدل على نفس مضحية من أجل الاخرين


ربنا يسعدك دنيا واخرة يارب ويرضى عنك


تحياتي

الفارس الملثم said...

بالنسبه للتاج الاولاني

اول مره اشوف تاج كله عن الاسنان شكل اللي عمله دكتور الاسنان ممممممم

المشكله بقي ان الفتره الاخيره عندي ضرس تعبني اوي وشغال معاه بالمسكنات اصلي رحت احشيه قالوا مينفعش ,ده ضرس العقل "اول مره اكتشف اني عندي ضرس عقل هههههههه" ولازم يتخلع لانه بايظ خالص .طيب اخلعيه يا ستي , لقيت من كلامها وكانها بتقولي اخلعه علي ضممانتك يعني انضحي بيك عشان الضرس يتخلع , طبعا ما خلعتش

علي فكره اوي لو الدكتوره بتاعت الاسنان ست هههههههههههه

الفارس الملثم said...

معلش انا قلت اخلي كل تاج في تعليق لان الجهاز عندي اتجنن اليومين فالواحد ما يحطش الكلام كله في تعليق واحد

انتي من مواليد سبتمبر زيي بس مقلتيش السن ..سر بقي ممممممم

احساس بالضحكة المصطنعة .. احساس بالدمعة المخنوقة

تعبير في العمق لمسني اوي

ربنا يحققلك كل اللي تتمنيه

وعذرا للدش الكتير بتاعي

سلامممممممممممممم

جمعاوى said...

طيب اعلق على ايه بالظبط


كل ده


؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Abd Al-Rahman said...

أولا تاج السنان أنا ماليش دعوة بيه ؟
هههههههههه
ثانيا
إجابات حضرتك على التاجات التانية جميلة جدا ومميزة ، لكن زى ماقلت لسمسم فى اجاباتها برده ، إن حضرتك جاوبتى على بعض الاسئلة إجابات عامة يعن ماذكرتيش مواقف
بس على العموم
دايما كده فى تميز وتسامح وإبداع
تحياتى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
ما شاء الله ربنا يكرمك ويبارك لك يا اماني يارب
تحياتي

بنوته مصرية said...

ربنا يكرمك ويحقق كل احلامك يارب

ويسعدك دنيا واخره

تحياتي لكي

وحشتيني

Anonymous said...

السلام عليكم جزاكم الله خيرا وغفر الله لكى وحقق بكل الخير ما تطمحين اليه وتاملينه

Anonymous said...

ثم رفع بنصرة دينه من يستحق ان يكون له هذا الشرف

Anonymous said...

حلوة يامونمون ..بس ايه الافترا ده 3*1
كتير عليكي..بس طلعتي ادها وادود
ربنا يكرمك

د/اجدع بنوته said...

امونه .. وحشتينى

هو ليه كلنا الايام دى حاسيين ان احنا مقصريين

ناحية عبادتنا وناحية مزاكرتنا وناحية اى حاجه اصلا

اجابات ف الجون

يارب تكونى بخير

shaimaa samir said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يشرفنى دعوتكم لحضور حفل توقيع ديوانى الاول
اطياف الصمت

وذلك فى الثانى من شهر اغسطس
يوم السبت القادم باذن الله
الساعة 7
بمكتبة طلعت حرب


يشرفنى حضوركم جدااااا

Anonymous said...

السلام عليكم
جزاك الله خبرا
ربنا ينفع بيكى ويزيدك وينولك اللى في بالك
وتحجي بيت الله الحرام ولا تنسينا بالدعاء
تحياتي

_**( قلب الأسد )**_ said...

اجابات مقنعه
ورائعه تستاهل عشرة على عشرة ونجمه كمان
بجد رائع جدا
تقبلى تحياتى
.............
ادعوكم لقراءة البوست الجديد فى مدونتى تحت عنوان
ســـــــــر البقــــــــــاء

نونو said...

الله انا مبسوطة جدااا انى دخلت على حاجة حلوة اوى كدة
انتى انسانة طيبة ورقيقة خالص
مبسوطة بمعرفتك

أمـ الله ـة said...

مش عارف أقول ايه بس يمكن لو شرحتيلي موضوع الواجبات والتيجان دا يمكن أفهم لاني كل ما ازور مدونة ألاقي فيها واجبات وتيجان وأنا مش فاهمه حاجههههههههههههههه

آخر العنقود said...

mshmsha
بجد منورانى دايما يامشمشة بتعليقاتك
بس لالالالا مش ينفع خالص اللى انتى بتقوليه ده
الا الكحة يامشمشة مش يتسكت عليها
شفاكى الله وعفاكى ان شاء الله
وتنورينى فى اى وقت
فى انتظارك يامشمشة
ويارب اشوفك قريبا
دمت فى صحة وعافية

آخر العنقود said...

ابوصلاح

مرحبا بيك ياأخى فى زيارتك لمدونتى
وجزاكم الله خيرا على جميل كلامك ودعاؤك

اتمنى دوام التواصل
تحياتى

آخر العنقود said...

المجمة الصامدة

ماشي ياجوجو ربنا ييسرلك الامور يارب
وفى انتظار ردك وتعليقك على تاجك
:))

آخر العنقود said...

صاحب المضيفة

جزاكم الله خيرا ياابومالك على جميل كلامك
ودعائك .. ولك بمثله ان شاء الله

دمت بخير

آخر العنقود said...

الفارس الملثم

رنا يعافيك ويعافينا يارب
الا وجع الاسنان ده
وايوه انا من مواليد شهر سبتمبر
وجزاكم الله خيرا على جميل تعليقك
ولك بمثل ما دعوت ان شاء الله

دمت بكل الخير

آخر العنقود said...

جمعاوى روش طحن

كل ده
طب ارد اقول ايه
؟؟؟؟

تحياتى

آخر العنقود said...

عبد الرحمن

الرد الاول ماليش دعوة بيه
:))
جزاكم الله خيرا اخى الكريم
بس ياريت توضح لى ايه النقط اللى مش واضحة فى اجاباتى
او ايه الامثلة اللى ممكن تتقال
؟؟؟

دمت بكل الخير

آخر العنقود said...

نونو

ربنا يكرمك ياأختى على دعائك ولك بمثله ان شاء الله
منورانى دايما
تحياتى

آخر العنقود said...

بنوتة مصرية

اللهم آمين يارب
ولك بمثله ان شاء الله

وانتى كمان وحشتونى قوى يارودى
ان شاء الله نتقابل قريب

دمت بخير

آخر العنقود said...

الحمد لله على قدره

جزاكم الله خيرا اخى
على حسن كلامكم
ولك بالمثل ان شاء الله

آخر العنقود said...

سمية ابوزيد

اخيييييييييييرا نورتينى بعد غيبة ياسمسمة
اي خدمة ياسكر بنت عمك قدها وقدود
:))))
وحشتينى ويارب نشوف بعض قريب
سلامى للجميع

آخر العنقود said...

د/أجدع بنوتة

يااااااااا حمدلله على سلامتك ياسمسمة
بجد ليكى وحشة قوى
احنا فعلا مقصرين لان الاوقات بقت اكتر من الواجبات وده طبعا بيخلى الواحد يقصر فى عمل حاجات كتير
ربنا يقوينا ويرزقنا العمل والاخلاص

تحياتى

آخر العنقود said...

شيماء سمير

الف مليون مبروك ليكى على ديوانك ياشوشو
ويارب دايما فى تقدم وتفوق
وبجد كنت اتمنى اكون متواجدة
موفقة ان شاء الله

تحياتى

آخر العنقود said...

حبيبي يارسول الله

اللهم آمين ..آمين ..آمين

ولك بالمل ان شاء الله
جزاكم الله خيرا

آخر العنقود said...

قلب الاسد

ربنا يكرمك اخى الكريم
وجزيت خير نعيم الجنة

دمت بكل خير

آخر العنقود said...

نونو

ربنا يخليكى يانونو
وانا اللى سعيدة بمرورك وتعليقك
وتنورينى دايما

دمت بكل الخير

آخر العنقود said...

أمة الله

لا بسيطة قوى :)
اكيد طبعا انك خدى بالك ان التيجان دى ماهى الاشوية اسئلة بيكون مطلوب منك انك تجاوبي عليهم
وبعدها ممكن تبعتيهم لاى حد انتى عاوزاه يجاوب عليه
بس
بسيطة خااااااااالص
ايه رايك
؟؟
:)
منورانى دايما
تحياتى

جهاد خالد said...

كالعادة طبعا

اجابات متطلعش الا من اماني العثل
:)

اجاباتك جميلة يا سكر
واحلى حاجة ان اجابات تاج الاسنان صريحة جدا

zOzO said...

طبعا من غير كلام
احنا انا بحبك في الله
اووووووووووي

ربنا يوفقك يارب
ومش تروحي لدكاتره خالص
ويفرحك عطول
وتعملي الحجه يارب

بنت أبيها said...

بحب الكوكتيل جدا

بس لما يكون تاجات


بيخلي اقول

لا تؤخر عمل اليوم الى الغد

:)

دمتي بخير

*الطالبة عفو الله *زوزو said...

احم احم احم
على فكرة اسمك من الاسماء المفضلة عندي
ربنا يبارك فيكي
التاجات دمها خفيف الاجمل منها اجاباتك عليها
دمتي في حفظ الله

دكتور حر said...

يااااااااااااااااااااااااااااااااه

خلصت الحمد لله


حمدالله عالسلامه


يا

كتومه

:)))

إجابات هادية تنحسدي عليها

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

بصراحة انا جالي تخكة من كتر التاجات

ربنا يكون في عونك

اجابات اكثر من رائعة وان شابها بعض الدبلوماسية

آخر العنقود said...

النجمة الصامدة

ربنا يكرمك ياجميل
كله عشان خاطرك
وعشان سنانا بردوا
:)
تحياتى

آخر العنقود said...

زوزو

احبك الذي احببتني فيه
ربنا يكرمك يارب ويعطينى واياكى ما نتمنى وزيادة
اللهم ىمين

آخر العنقود said...

بنت أبيها

ما انا مش بأجله بردوا
:)
جزيتى خيرا
ودمت بكل الخير

آخر العنقود said...

زيزي

ربنا يخليكي يارب
والله اتفضلي اسمى مش يغلى عليكى
:)
منورانى بزيارتك الاولى
ويارب تكرر
دمتى بكل الخير والود

آخر العنقود said...

دكتور حر

حمد لله على سلامتك
يا

دكتور
:)
ومش مستاهلة حسد ولاحاجة
من بعض ما عندكم
دمت بكل الخير

آخر العنقود said...

الجمعاوى الاصيل

عود أحمد للتعليق
جزاكم الله خيرا
بس هيا فين الدبلوماسية دى؟؟

دمت بخير