Sunday, April 11, 2010

شكراً .. أبي


إهداء إلى أبي العزيز

أبي الحبيب ... أبي الحنون ... أبي المعطاء
لست أملك أبي إلا أن أقول لك : شكراً ... لكن أي شكر يكفي أمام ماقدمته لنا ... لست أعني ماقدمته
لنا من طعام وشراب ... إنما أعني ماقدمته لنا من فكر ... من قدوة ... من تربية

أبي وقدوتي

ثق أنني لم أنس ولست أنسى وأبداً لن أنسى ... لست انسى أبي صبرك عليَ
عند أخطائي وتوجيهك الهادئ لي ... لست انسى احضانك الدافئة ... لست أنسى كلماتك المشجعة
لست أنسى لمساتك الرائعة ... لست انسى مداعباتك الدائمة
لست أنسى تشجيعك الدائم لي وثقتك الدائمة بي

أبي الحبيب

نعم أبي احبك ... أحبك وأعلم ان حبي لك لا يساوي شيئاً أمام حبك لي ... كنت أشعر بحبك لي وأنت تحدثني
وأنت تبتسم لي ... كنت أشعر بحبك وانت تحاورني ... وأنت تعانقني
بل كنت أشعر به وأنت توجهني ... والأعجب أنني كنت أشعر بحبك وأنت تعاقبني
لم أشعر أبداً أنك حين تعاقبني انتقاماً مني ولاتنفيساً عن غضبك
إنما تعاقبني لأجلي .... نعم لأجلي

أبي الحبيب

يامن تعلمت منه كظم الغيظ ، وضبط النفس ، وكيف لا اتعلمه وانا أراك إذا ماتحاورنا
أكثر إقناعاً ،، أكثر هدوءاً
تعلمت منك أدب الحوار ... بل تعلمت منك الكثير والكثير ... ولن أنسى ذلك أبداً أبي

والدي العزيز

وحشتني قووووووي وأكيد انا كمان وحشتك كل املي إني أكون البنت اللي اتمنيتها
كل وقت بيمر عليا بفتكرك فيه وعمري مانسيتك
بدعي ربنا يجمعنا بيك في
" الجنة إن شاء الله "
:::::
تمنيت كثيراً ألا تكون عودتي بعد هذا الغياب هذه التدوينة
لكنها ذكرى لم أستطع ان تمر دون أن أذكرها

دمتم بخير وود

20 comments:

أنا - الريس said...

ربنا يجعله في الفردوس ويرضي عنه هو كل المسلمين اجمعين ويهدي غير المسلمين ,, ويكفي انه ترك ثمرة دنياه لتعليم الآخرين ,, ربنا يصبرك علي فرقة الأحباب ،، و

صاحب المضيفة said...

غفر الله له واٍكنه فسيح جناته وأخلف عليه وعلى ذريته بخير ما يخلف به على عباده الصاحين

نأكت الجراح يا ست أماني

Anonymous said...

ناقصاكى هيا

طب شوفى قعد معاكى كام سنة

غيرك ما قعدش غير ست سنين ويا دوب فاكر الملامح !

وطول الوقت الناس بتعمل فيكى جمايل ابوكى ده بقى كان خطير .. ما حصلش ..لو كنتى شوفتيه .. علمنى كذا .. اول واحد قاللى ما اعرفش ايه .. كان دمه خفيف ..كان ذوق أوى ..

والله على اد ما بافرح ان ابويا الناس بتحبه كده واحساسك بالفخر فعلا ..
كل مرة بيأثر فى نفسيتى جدا وباحس من جديد بالفقد والافتقاد ..

ربنا يرحم عمو يا أمانى ..
على فكرة انا بحبه عشان فاكرة وانا بجرى لما باشوفه جاى من بعيد وبيحضننى ويشيلنى

حتى لما ما شالنيش وهو تعبان انا زعلت جدا وكنت متضايقة وقلت عمو وحش :)

ايييه

ربنا يكرمك على المود الرائع جدا اللى دخلتينى فيه وانا مكنتش طلعت اصلا d:


ابويا وعمى الحبيبين ..

مفتقدينكم أوى ,,

رب عجل لقاءنا إن كان خيرا ...

هـ
نـ
ـد

nana said...

اللهم اسكنه فسيح جناتك وتقابله في الصالحين

Kiara said...

ربنا يرحمه ويرحم مواتانا ويغفرلهم ذنوبهم ويسكنهم فسيح جناته

OlivE said...

ربنا يرحمه يارب ويكون مثواه الجنه باذن الله


كلماتك قد ايه جميله ونابعه من قلبك

يمكن انا حاسه بكلامك دا اووووووى

ان شاء الله تكونى ابنه صالحه ليه وربنا يبارك فيكى علشانه ويجعل فيكى ابنه باره باهلها اجمعين

تحياتى

mohamed ghalia said...

لمستى وترا لدى
اللهم اغفر له وارحمه
اللهم اغفر لموتانا وموتى المسلمين

طارق سليم said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
كيف حالك اختنا الفاضلة اخر العنقود ، اسال الله ان تكونى بافضل حال واتم صحة .
بوست جميل وموضوع رائع وحقيقى العرض مبسط وسلسل ، والمضمون هادف ، واكيد طبعا الاب له من المكاة فى حياتنا ما يجعلنا دوما نشتاق اليه ونحتاج لوجوده معنا كلما غاب عنا ،

كلمات من نور said...

وصلني من فترة ماسيج عالموبايل هو أنسب رد على كلامك الجميل

بكيت دما بدلا من الدموع على فراق الأهل وغياب الحنين ..اشتاق وما للشوق حيلة إلا الصبر وجميل اليقين ..تنام عيني والقلب متيقظ يفكر في الأهل حتى حين .. ويسألني وهو في أحر بكاء : هل إليهم يسير سبيل؟؟

تحياتي


أسرة منتدى زبد البحر يسالونك شاكرين بأن تنضم إلينا :
http://mhg1962.ba7r.org/forum.htm

آخر العنقود said...

MR.PRESIDENT

اللهم آمين يارب
جزاكم الله كل الخير

آخر العنقود said...

صاحب المضيفة

آمين يارب
عذرا يا أنس لكن لم استطع ان تمر دون دعائنا

آخر العنقود said...

هندة

عندك حق والله
يكفينا ماتركوه لنا من حسن السيرة والأخلاق والتقدير

عمك كمان كان بيحبك حتى وهو تعبان ومش شالك :)
مود ايه بس اللى انتى مش طلعتي منه ياهنود
مش وقت موداتك دى خالص

يلا مش مشكلة ادخلى فيها براحتك والدكتور هيطلعك منها :))

رحمة الله عليكما وجمعنا ببكم على خير
افتقاد وأي افتقاد
:(

آخر العنقود said...

nana

اللهم آمين يارب

" ده اسمك ولا اسمي ؟؟ "

آخر العنقود said...

كيارا

اللهم آمين حبيبتي

دمتي بود

آخر العنقود said...

OlivE

اللهم آمين يارب
اتمنى فعلا ربنا يقويني واكون ابنة بارة بيه
نورتيني

آخر العنقود said...

mohamed ghalia

عذرا

اللهم آمين يارب

آخر العنقود said...

طارق سليم

جزاكم الله خيرا يافندم
أكيد مكانة الاب لايملأها سواه

آخر العنقود said...

كلمات من نور

جميلة قوي الرسالة
جزاكم الله خيرا عليها

انا شوفت المنتدى ربنا يبارك في مجهودتكم
وان شاء الله اكون متابعة ومشاركة ان قدر الله لي بذلك

دمتم بخير

nana said...

ده اسمنا احنا الاتنين ولا نسيتي اننا واحد

آخر العنقود said...

nana

واحد فى الاسم يعني ؟
اللى نسي هو اللى بيفرق