Tuesday, March 18, 2008

بينى وبينها


كنت من فترة بسيطة فى مول فى مصر انا وأختى

وكان اليوم كله جميل وكله تمااااااام

بس للأسف بقى من ساعتها وأنا كل ما افتكر اللى شوفته بضايق جداااا

ونفسى اتكلم فيه وأعرف مين الصح ومين الغلط؟


انا يومها من ساعة مادخلت وأنا مصدومة وفى حالة اذبهلال من اللى شوفته مع انى مش اول مرة اشوف كده

بس بجد قلبى حزين أوى، فقلت لأ بقى مش قادرة خلااااااااااااص


واتكلمت مع اختى وكان الحوار الآتى: وطبعا كلامها معايا مش اعتراض على فكرتى
بس كان مجرد اقتراح ليعض الاراء اللى ممكن تتقال لو اى حد سمع كلامى


أنا: أنا مضايقة قوى بقى


هى: ليه؟ ايه اللى حصل؟


أنا :اللى حصل انى بزعل وبضايق كل ما أشوف الشباب ماشى كده ولا فى دماغه من غير اى هدف ولا اى اهتمامات مفيدة


هى: أه والله عندك حق...بس تعرفى ايه اكتر حاجة بفتكرها واقولها لما بشوف الحاجات دى؟


أنا : ايه؟


هى : بحمد ربنا على العلم والفهم اللى احنا فيه


أنا:طبعا الحمد لله ..بس تفتكرى ده كفاية؟


هى:يعنى ايه؟


أنا :يعنى كفايةاننا نشوف ده ونسكت ونقول الحمد لله احنا كويسين


هى :؟؟؟؟؟ حالة من التفكير


أنا:هوه طبعا الحمد لله ..بس انا اقصد عملنا ايه بالنعمة دى؟ فين دورنا احنا؟


هى : طب وانتى ممكن تعملى ايه؟


أنا : أنا مش بتكلم عن حالة معينة ..بس انا اكتر حاجة بفكر فيها ان نفسى كل واحد فى مجاله وتخصصه يكون عنده رسالة يقدر يوصلها صح، يعنى ايه المشكلة لما اكون ملتزم صح ..وعايش حياتى برده صح


هى: بس تعرفى كتير ممكن يقول بلاش ان اتعرف عليهم علشان ما يأثروش فيا


أنا : لا والله بالعكس...انا شايفة ان هما دول اللى محتاجين الكلام والتعامل الصح ايه المشكلة لما أكون ناجحة فى حياتى وفى شغلى وفى علاقتى نع ربنا

أنا شايفة ان مفيش تعارض ابداااااااا

هى:طبعا مفيش تعارض وده أجمل حاجة أكيد


أنا : بجد نفسى أى حد يكون عنده الفرصة أن يكون فى وسط فعال زى ده.. انه يكون ايجابى ويأثر فيهم

لان كتير للأسف فاكر ان معنى انى أعيش حياتى وأخرج يبقى ما ينفعش أكون متدين أوملتزم


ليه؟ مين قال كده؟

مين قال ان الاتنين ما ينفعوش مع بعض؟

ليه ما نحاولش نتعايش مع كل الناس من غير ذوبان فى الافكار والمعتقدات الخطأ؟

ليه ما يكونش فى توازن بين الروح والمادة؟

ونحاول نغذى الاتنين ونشبعهم؟


ماحدش يقولى بقى انا مش بعرف اتكلم فى الدين ومش عندى اسلوب حلو اتكلم بيه

اللى انا بقوله ده مش محتاج كده خااالص

مش محتاج غير تعامل صح ، واخلاق صح، ومبادئ صح


وأعتقد ان كان فى بوست اسمه "مش شرط تكون شيخ" لدكتور حر

ده بيقول نفس المعنى اللى عايزة اوصله

وكمان بوست نوران الاخير صاحبة مدونة بت خيخة واى كلام

تصرفها فيه اكبر دليل على ان ابسط كلمة ممكن تأدى الرسالة


مش معنى انى ألتزم انى اتقوقع فى نفسى..أومش اكلم ده ولا اخرج هنا


لأن للأسف ......



ناس كتير دلوقتى شايفة المجتمع حاجة من الاتنين

الاول: حلال خنيق

التانى: حرام مبهر



طيب ليه ما نشوفش المجتمع بشكل جديد او نوع تالت

اللى هوه اكيد

حلااااااااال مبـــــهر

نفسى نعمل وسطية بين الاتنين

نفسى نعيش حياتنا ونتبسط ونخرج

وفى نفس الوقت اكون ملتزم..... وده كله يكون فى رضا ربنا سبحانه وتعالى
نفسى بجد


67 comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

! أول تعليق

رائع

تسلم ايديك

بوست جميل بجد

تحياتى

أحمد

Anonymous said...

تااااااااااااااااااني تعليق
همضي وبعدين اقرا

Anonymous said...

تااااااااااااااااااني تعليق
همضي وبعدين اقرا

Anonymous said...

لالالالالا موضوع جاااااااااااامد وحيوي جدا . ربنا يكرمك يانانا

دكتور حر said...

قلبك ابيض
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

بس ربنا يكرمك
انتي نكشتي موضوع عندي في الدرافت
المرادي تحذير بس

لكن الله ينور
ورسالتك وصلت
وتحية للموضوع الجميل

الفارس الملثم said...

بداية انا شايف ان رجل الدين اللي معندوش المام كافي بكل جوانب الحياة من خير وشر ,من سلوكيات صح وسلوكيات خطأ مينفعش يدعو الناس للدين والهداية لان تفكيره ايبقي قاصر

في المقابل طبعا نجدانسان عايش حياته بالطول والعرض والدين بالنسبة ليه مش اكتر من بيانات في خانة الديانة

وانتي عارفة انا اعرف ناس من النموذج التاني ده وفجاة الاقيه اتحول 360 درجة من النقيض للنقيض وبقي شديد التشدد في الدين وبقي كلمة حرام دي عنده سهلة اوي

وكانك لاما تكون تكون عابث في الحياة لاما شايف الحياة من منظور لاما حلال لاما حرام

مع ان في اشياء مينفعش الحكم عليها بالتطرف ده لاما ابيض او اسود

وانا شايف النموذجين محتاجين النصيحة , لان دينا دين وسط عشان يلائم متغيرات الحياة وطبائع البشر المتقلبة

اتمني اكون قدرت اوصل قصدي

وزي ما قلتي لازم التوازن بين متطلبات الروح والجسد وفيه دايما معايير اخلاقية ثابتة غير قابلة للتغير او التاويل

مع خالص تحياتي وتقديري

Anonymous said...

السلام عليكم
اللهم أهدنا وردنا إلى دينك مردا جميلا
اللهم استعملنا ولا تستبدلنا
جزاكى الله خيرا على حسن الطرح
تقبلى تحياتى
آفاق الإسلام

Anonymous said...

موضوع جميل بارك الله فيكى
والله انا كل ما اشوف الشباب كدة بتعقد واقول الحمد لله الذى عافانا ده اولا وبعدين ادعى لهم ربنا يهديهم
لان فعلا بحس انهم فى غفلة ومحتاجين حد يوعيهم
طرح جميل منك لموضوع حيوى جدا

اختك اللى كانت معاكى ساعتها

همس الاحباب said...

رائع جدا
بوست بيحوى معانى وقيم واخلاقيات
ربنا يكرمك ويوفقك دائما
تسلم ايديكى يا صاحبة القلب الرقيق الطيب
تحياتى يا اختاه
خالد

الـسـيـدة نـون said...

حلال خنيق
حرام مبهر

يا بنت الايه يا نانا
ده انتى عرفتى توصفى نظرة الناس للامور بالجملتين دول

وعجبتنى اوى فكرتك ان احنا ليه مايكونش عندنا حل تالت وسطى اللى هو حلال مبهر

تحياتى ليكى
وياريت كلنا نفكر مع بعض ازاى نعمل ده
سلام
اختك خيخة

عبده الرايق said...

تحياتى لكى اخر العنقود
وعلى فكره
ممكن المعامله الحسنه البسيطه تاتى بثمار اعظم مما ياتى بها متحدث غير متمكن عن الدين
فالدين المعامله
كما ان الكثيرون اعتنقوا الاسلام بسبب معمله الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابه لهم
تحياتى
وشكرا على التذكره

فرنسا هانم said...
This comment has been removed by the author.
فرنسا هانم said...

معلشى انا صاحبه التعليق اللى اتمسح ده
واحسن انى مسحته علشان يبقى فى فاصل بينى وبين الرايق
الحلال المبهر
موجود
ولكن الناس بتفضل الحرام المبهر
اصلى ابهار بنوك سويسرا مش قادرين عليها

nigro said...

عارفة يا آخر العنقود.. موضوع ان الواحد يكون عنده رسالة في حياته ده كان شاغل دماغي جدا من فترة
كان شاغل دماغي اني ما ينفعش أعيش حياتي كده من غير هدف يكون سند في صحيفة أعمالي عند ربنا
طبعاً رحمة ربنا فوق كل شيء
بس أنا قدمت إيه للاسلام؟.. كوني مسلم هتسأل عن كده
أنا معنديش موهبة الدعوة و الاقناع و كده
لقيت أفضل حاجة بالنسبة ليا أنا أكون مهندس شاطر و ناجح في حياتي و بروح و بأجي و اسلوبي في الكلام و المعاملة يبقى كويسين
لقيت ان ده أفضل حاجة ممكن تيجي مني لآن الناس بالفعل فكرتها عن الانسان الملتزم بدينه انه متقوقع و شديد في الكلام و ماينفعش نصاحبه
خنيق م الآخر زي ما بيقولوا
بس على فكرة برده أنا بعذر الناس الملنزمة اللي بتعتزل الانخراط في المجتمع
أصل الغالب دلوقت هو الغلط
و الناس مش بتقبل النصيحة
بيكابروا على الصح
فالواحد بياخدها من قصيرها و يقول
خليني مع نفسي
معلش طولت عليكي
بس أصل الموضوع ده ما ينفعش اني كنت أعلق عليه بكلمتين
خالص تحياتي لأفكارك اللي عايزة تتوزن بالدهب

د/اجدع بنوته said...

بينى وبيك

احنا دلوقت شغالين ندوات وحركات تثقيفيه

وشغل انتشال الشباب م الضحل اللى هما فيه

اينعم مش هننتشل شباب مصر كله

بس اهو ع قد مبنقدر

ربنا يقويكى يارب ع فعل الخير

وانتى كمان

حاولى اى علم عندك او دعوه تنشريها لاى حد

واهو كله بثوابه

la3lahakhier said...

تحياتى
اولا البوست تشى بشخصية متوازنة بس اللى بيحصل فى مجتمعنا دلوقتى نتيجة حتمية لعدم وجود ملامح واضحة ومحددة لنا
سلام كبير
وتقبلى مرورى
لعلها خير

la3lahakhier said...

تحياتى
اولا البوست تشى بشخصية متوازنة بس اللى بيحصل فى مجتمعنا دلوقتى نتيجة حتمية لعدم وجود ملامح واضحة ومحددة لنا
سلام كبير
وتقبلى مرورى
لعلها خير

semsem said...

مش ممكن
اسيبك يومين
تنزلى بوست جامد كده
يا حبيبتى بجد مش عارفه اقولك ايه
ربنا يخليكى ليا يارب
واللهى بحبك فى الله فعلا فعلا
............
نتكلم عن البوست اللى يجنن ده بقى
مش عارفه اقولك ايه
بس انا مع موضوع الحلال المبهر ده
والكل شايفنى غلط
اقولك على حاجه انا لبسى الحمد لله ملتزم
بس لما البس شيك او الوان او حتى اكسسوار بحس ان كل واحده لما ادخل المسجد عاوزه تدينى محاضره
وانا اقعد افهمهم يا جماعه الدين مش كده
انا كده بشجع البنات ع الالتزام
يقولولى كلام لذيذ جدا مقولكيش اد ايه لو واحده سمعته مش هتفكر تتحجب اساسا !!!!!
يلا هقول ايه؟؟؟
بس بجد انا عاوزه اكتب مقاله فى الموضوع ده
الالتزام مش خنقه بجد الالتزام حلو بجد حلو اوى كمان
ربنا يوفقك يارب وجزاكى الله خيرا
وبحبك بجد يا اخر العنقود:)
اختك

بنت أبيها said...

سبحان الله مع ديننا الحنيف بيدعو لذلك

الا وهو الوسطية

فهناك قاعدة فقهية تقول

أن كل شئ مباح ما لم يصرح بحرمانيته آية او حديث شريف

فبالتالي الاقتصاد في الاستمتاع بمباهج الحياة مع الحفاظ على اخلاق ديننا الحنيف ومبادئنا

فما المانع

انما على العكس اجدها سعادة ما بعدها سعادة

تخلو من تأنيب الضمير .. والتستر من عيون الناس والكثير الذي يجعل الإنسان ضيق الصدر ويشعر بالإكتئاب

متفقة معاكي ع المبدأ ده والحمد لله مطبقاه في حياتي

ahmed fala said...

بصراحة موضوع ممتاز فعلا

انا اتعاملت مع ناس كتير ملتزمين يعنى ملتحين والجلباب وكدة تلاقيهم ماشيين فى حالهم وملهمش دعوة بالناس
لدرجة ان الناس لو محتجاهم فى سؤال ولا حاجة نتنكسف تروحلهم
يعنى بيكون انطوائى مع نفسة
بس مننكرش انه فى ناس كتير ملتزمين ومخطلتين بالناس وبيكلمهموهم ولما بقعد مع حد فيهم بحس انى قاعد مع اسرتى فى البيت

والمفروض ان كل واحد يبقى لية رساله يأديها
ويفيد ناس اكتر

وجزاكم الله خيرا وجعله الله فى ميزان حسناتكم

صاحب المضيفة said...

كل مرة بتثبتي لي ان نظرتي فيكي كانت اكتر من رائعة


دمت مبدعة

ويارب من نجاح لنجاح

فكري في اللي كلمتك فيه قبل كده وهاتحسي بالفرق


دمت في سعادة وهنا

Anonymous said...

اولا ازيك يا جميل
بصراحة موضوع جميل و حيوى فعلا
و لو كل الناس عملت زى ما انت قلت كانت حاجات كتير اوى اتغيرت .. للاحسن طبعا
لكن انا شايفة ان الموضوع زى ما هو محتاج لاستعداد الناس الكويسين . كمان محتاج لاستعداد اكبر من الشباب زى اللى انت شفتيهم دول للتغيير.
ام يوسف و مريم

عايز أتعلم said...

ياسلام عليكي

موضوع قوي ومؤثر بجد يا اماني

عندك حق فعلاً في كلمة ..حلال خنيق ..هو اي طريق صح او اي طريق للجنة اللي هي عن طريق الحلال دايماً الناس تحس انه صعب...
وزي ما احنا عارفين.. قال (ص) الله عليه وسلم
الا ان سلعة الله غالية ..الا ان سلعة الله الجنة..

يبقى الطريق فعلا عاوز تضحيات عشان ربنا يكرمنا ونوصل اللي احنا عاوزينه للناس

مش معنىى كده انه صعب ..لا لا لا ..بس محتاج مجهود عشان نوصل لطريق الجنة اللي هو الطريق الصحيح


وفعلا الحمد لله على نعمة الاسلام وكفى بها نعمة ...والحمد لله على ى نعمة الالتزام ايضا ..وكفى بها نعمة

معذرة على التاخير ..بس انا والله اكتر من مرة افتح الموضوع ومكملوش قرايه ..او بفكر ارد الزاي ..ماشي

دمتي بكل خير

Abd El-fatta7 said...

السلام عليكم

ماشاء الله موضوع رااائع وطريقة عرض متميزة جدا

الفكرة ان ناس كتيرة لما بتلتزم بتتغير نظرتها للناس..مش بتفكر انهم كانوا زيهم في يوم من الايام

"كذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم"

وفعلا اللي مش بيحاول يوصل للناس دي وياخد بايدهم يبقي مش فاهم المقصد من الالتزام اصلا

القران علمنا ان السبب اننا خير أمه هو الامر بالمعروف والنهي عن المنكر

المطلوب اللي حضرتك قولتيه ببساطه ان الناس تعرف الحلال المبهر

يعني الناس تبعد عن الذنوب عشان بتكرهها ..وتحب الطاعات

طولت علي حضرتك ..بس فعلا الموضوع جميل وزي مابيقولوا : ذو شجون

جزاكم الله خيرا

noha said...

أولاً :

البوست مش حلو بس
ده روعهـ جداً

بجد تسلم ايديك يارب


ثانياً :

فكرتك كنت لسه بتكلم فيها انا وانتمتى وكنا بنتكلم عن حتة اننا نخلى الناس تقتنع اننا ممكن نجمع ما بين الاتنين
الروشنة والمرح وفى نفس الوقت الالتزام
للاسف فى ناس كتير عندهم خلط فى الموضوع ده

بس بجد انتى ناقشتى الفكرة بشكل راق جداً

:)

3ala asm masr said...

على فكره ده مش حاجه صعبه ابدا لانى اعرف ناس كتير متدينه وعايشه حياتها بكل احترام وسعداء جدا
متهيالى ان الصوره مش قاتمه اوى كده

semsem said...

حبيبتى اخر العنقود
فينك؟قلقتينى عليكى اوى اوى
يارب تكونى بخير
معودتنيش ع الغيبة الطويله دي
وحشتينى اوى اوى
فينك يا منمن بقى ؟
ايه اللى واخدك؟
يارب تكونى بخير يارب
طمنينى عليكى
وكل سنه وانتى طيبة
بحبك فى الله
اختك سمسم

Anonymous said...

موضوع جميل والله يانانا ..,. الله ينور عليكي..
......
فين الأوف لاين
؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

الفاضلة آخر العنقود
عجزت الأيدى أن تكتب لك تعبيرا يصف روعة ما أبدعت فى هذا البوست وبرغم بساطة الكلمات وسهولة المعانى الا أن الصواب جانبك وتوفيق الله كان حلىفك فى وصف حالة المجتمع الذى نعيش فيه بين حلال خنيق وحرام مبهر ، إلا أنه دائما وأبدا يظل أصحاب الأيدى المتوضئة والقلوب المتعلقة بربها والأعين القريرة بالصلاة الحلال عندهم هو أجمل وأسعد وأفضل ما فى هذه الحياة "حلال طيب مبهر"

موناليزا said...

يااه بس مين يسمع
انا بحييكى جدا جدا ومتفقة معاكى كمان وبعتبر كلامنا فى المدونات نصرة للاسلام
وياريت الكل يعرف ان المتدينين بس هما اللى بيعرفوا يعيشوا صح وباذن الله هيكسبوا دنيا واخرة

في حب مصر said...

السلام عليكم
بوست جميل يا أخر العنقود وأفكار فعلا إيجابية ومهمة. بس المهم ازاي يتم التنفيذ
الأمور دلوقت تتجه ناحية الاستقطاب بين تيارين متطرفين الأول هو التزمت الديني اللي بيخلي الشباب بيبص لكل حاجة باعتبارها كفر وخروج عن الدين. والتاني الانحراف الاخلاقي اللي بيخلي الشباب بيعملوا اي حاجة من غير وازع ديني او اخلاقي
فيه ناس بالتأكيد عنده رؤية وسيطية بس بقم قليلين
وعلشان تحاولي تصلحي دلوقت بقينا محتاجين ثورة شاملة في كل شيء

محتاجين زي ما بتقولي تعامل صح ، واخلاق صح، ومبادئ صح بس ازاي هو ده المهم

تقبلي تحياتي

آخر العنقود said...

مش ممكن خالواحمدعندى

لا واول تعليق كماااااااااااان
يافرحتى
:)

تسلم ياخال
تحياتى

آخر العنقود said...

أم عمار المسكرة

تتحسدى يامسكرة
:)
شدى حيلك فى التعليق الاول

ربنا يخليك ياسمسم

آخر العنقود said...

دكتورنا الحر

قلبى ابيض قوى ....صح
والله عندى امل كبير
ربنا يكرمنا ونقدر نحققه


وبجد انا نكشت موضوع فى الدرافت عندك
الله الله
يارب دايما انكش كده
:)
جزيت خيرا

آخر العنقود said...

الفارس الملثم

عندك حق
ولا ده ينفع ولا ده ينفع
وهوه ده اللى انا بقوله ونفسى فيه
نفسى نكون عندنا وسط
واللى يتدين يتدين صح
ربنا يرحمنا ويلهمنا الصواب ياااارب

تحياتى ليك يافارس
ومنورنى دايما

آخر العنقود said...

عمر المصرى

اللهم آآآآآمين

جزاكم الله خيرا على كلامك الطيب

تحياتى

آخر العنقود said...

سمسمة

ااااااااااه انتى اللى عارفة طبعا
ربنا يهدينا ويهديهم ياااااااااااارب
ونكون سبب فى نصرة دينه
اللهم آمين

آخر العنقود said...

همس الاحباب:خالد

جزاكم الله خيرا على تعليقك الجميل
وفقنى الله واياكم لما يحب ويرضى

تحياتى ليك

آخر العنقود said...

بت خيخة واى كلام

اى خدمة يانونا
عشان تعرفى بس
:)

فعلا يانونا نفسى كلنا نقدر نطبق ده فى حياتنا وفى شغلنا
يعنى ايه المانع لما اخرج واتبسط بطريقة حلال
هوه لازم ضيع الدنيا يعنى
والله يانونا الحلول كتير وكل واحد حسب موقعه

ربنا يكرمك يانونا
وحشتييينى اوى
أختك الصغنونة

آخر العنقود said...

عبده الريق

عندك حق طببببعا
الدين المعاملة
وده اسهل طريق ممكن نتبعه

تحياتى ليك

آخر العنقود said...

خالتو فرنسا

ليه بس ياخالتو ياعبده غلبباااااااان ومستنى الكادر

نفسى اعرف انتوا عاملين كده ليه مع بعض
:)

والحلال المبهر كيييييييد موجود

آخر العنقود said...

نيجرو

تعليقك عجبنى اووووى بجد
هوه ده قصدى يامحمد هوه ده ان كل واحد فى مكانه يبقى متفوق فى شغله وفى نفس الوقت ملتزم
وخصوصا لو مجاله ده بيساعده على الاختلاط بناس كتير

المعااااااااااااااااملة الصح اهم حاجة

ربنا يقويك ياااااااااارب ويعينك على تحقيق نيتك الجميلة دى

وربنا يكرمك على الكلام الحلو ده
من بعض ماعندكم يانيجرو
تحياتى ليك

آخر العنقود said...

د/اجدع بنوتة

ياريييييييييت ياسمسم نقدر نعمل حاجة
ربنا يقوينا يارب
ويتقبل مننا

جزيتى خيرا
دمت بكل الخير والود

آخر العنقود said...

لعلها خير

منورانى فى زيارتك الاولى
ويارب دايما
ربنا يقوينا ونقدر نوضحها بقى

جزاكم الله خيرا

تحياتى ليكى

آخر العنقود said...

حبيبتى والله سمسم

ربنا يكرمك والله انتى اللى جامدة
عندك حق ياسمسم ربنا يعينك وتقدرى تفهميهم ده

مسيرهم يعرفوا ان الوسطية والاعتدال فى كل شئ ده الاساس
بدل مانطولش كده ولا كده

ربنا يهدينا ويهديهم يارب

سلام ياقمر
واحبك الذى احببتنى من اجله

آخر العنقود said...

بنت ابيها

منورانى وياااارب دايما

كلامك مظبووووووووووط
الوسطية ياريتنا نكون وسط لان ديننا ييسر مش عسر
ياررييييييييت

تحياتى ليكى

آخر العنقود said...

أحمد فلا

انا معاك ان فى ناس كده بس تفتكر ده صح
لا طبببببببعا
الصح انى اعتدل فى كل حاجة
ودايما افتكر "كذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم"

ياريتنا نفهم كده كويس
وربنا يهدينا ويهديهم ويثبتنا يارب

وزى ما بتقول اهم حاااااااااااجة ان كل واحد يكون عنده رسالة يوصلها
ماااااااااااااشى

تحياتى

آخر العنقود said...

ابوماااااااااااالك

والله انت اللى كل مرة بتثبت لى ان الموضوع كبير
:)

ربنا يكرمك يا ابومالك واحنا هنيجى جنبكوا ايه بس

ووالله بفكر واعتقد انك نتيجته بتظهر اهوه
:)

دمت بكل الخير والسعادة
ودمت دائما مشجعا

آخر العنقود said...

ام يوسف ومريم

عندى فى المدونة ياجدعااااااااااااااان

منورانى ياام يوسف ويارب دايما

انا معاكى طبعا فى كلامك بس انا ممكن اوصل حاجات كتيراوى من اللى نفسى فيه بمجرد التعامل الصامت

يعنى اننا نقتنع بده ونفذه فى حد ذاته ابدااااااااع

ربنا يخليك ويارب تكرريها

آخر العنقود said...

عايز اتعلم
خليفة باشا

اهلا اهلا
يالا زى بعضه هقبل المرة دى
:)

تمام كده هوه ده
الا ان سلعة الله غالية الا ان سلعة الله هى الجنة

تخيل بقى وانا بقول التمن ايه حاجة مش هتكلفنا اى حاجة
بالعكس هنتبسط ونخرج ونفرح
بس كل ده يبقى فى رضا ربنا

يعنى حلال مبهر
يعنى برده مش هنخسر حاجة

جزيت خيرا
ودمت بكل الخير

آخر العنقود said...

عبدالفتاح

منونى والله
عندك حق فى كلامك

ونفسى اننا دايما نفتكر الاية دى
ونتعامل بيها
عشان نحقق فعلا الحلال المبهر

جزاكم الله خيرا يافندم على كلامك
تحياتى ليك

آخر العنقود said...

نهى

اولا :ازيك ياقمر
فينك كده بتختفى ليه؟

ثانيا : ربنا يكرمك يارب
وهيا دى المشكلة الخلط
نفسى نفرق ونعيشهاصح بقى

ربنا يهدينا ويهديهم يااااااارب

تحياتى ليكى ياسكرة
وبلاش تغيبى كتير كده

آخر العنقود said...

على اسم مصر

هنوووووود طببببببببببببعا عافو ومتاكدة ان فى ناس كتير كده
بس مفسى الفكرةدى تنتشر اكتر من كده ياهنود بصراحة

الله لمستعان
تحياتى ليكى

آخر العنقود said...

حبيبتى سمسم

ربنا يخليكى ليا ياقمر يااااااااااااارب
والله انى احبك فيه
جزاكم الله خيرا على السؤال
واعذرينى على التاخير عليكى
السبب ياستى انى كنت مسافرة يومين كده والنت كان مش مطظبط هناك

بس الحمد لله انه مش مظبوط عشان اشوف كلامك الجميل ده ياسكر

ربنا يخليكى ياسمسمة
على فكرة انا بحب منمن دى اوى
ليها معزة خاصة عندى
وحشتينى موووووت بجد

آخر العنقود said...

انونيميس

ربنا يكرمك يافندم
ومن عينيا هبعتهولك طببببببعا

بس مش تبقى تكتبى اسمك عشان افرح بيكى كده
:)

ع العموم منورانى طبعا

آخر العنقود said...

أخونا الكبييير

بجد ربنا يكرمك على التشجيع الجميل ده
بفرح جدا بكلامكم ليا ربنا يخليكوا

والحمد لله ان المعنى وصل رغم سهولة الالفاظ والمعانى

اسأل الله ان يديم علينا هذه النعمة
وان يعيننا دائما على العمل فى رضاه

جزاكم الله خيرا
ودمتم فى خير وسعادة

آخر العنقود said...

مناليزا

منورانى بجد ويارب دايما

ادعى معايا بس وان شاء الله الكل هيسمع
بس قولوا معايا وعلوا الصوت
...........
:)

جزاكم الله خيرا
وربنا يكرمك يارب

آخر العنقود said...

فى حب مصر

منورنى يانور الحياة
اهم حاجة انهم يكونوا موجودين

وان شاء الله كلنا نعرف ونتاكد ان الوسطية والاعتدال هما الاساس
ونقدر نطبق ده فى حياتنا

بس بجد ده محتاج تغيير انفس اكتر ما هو محتج ثورة شاملة
احنا اللى عايزين نفهم صح ونتعامل صح ونفكر صح
عشان نكسب صح
:)

تحياتى ليكى
ومروكم يسعدنى

آفاق الحرية said...

السلام عليكم
انا سعيد جدا بالحوار ده في اول زيارة لي للمدونة
وانا اتفق معاك فعلا انه الناس ده هي اللي محتاجة اننا نقف معاهم ونوجهم
احنا فعلا احيانا بنكون غلطانين لما نضيع وقتنا مع الملتزمين
لانه اصلا بيعبد ربنا ويطيعه
لكن الاولي هو اللي ميعرفش حاجة عن ربنا
هو ده اللي محتاج اننا نمدله ايدينا

الـسـيـدة نـون said...

يا صغنونة يا صغنونة
انتى فين يا صغنونة
مختفية ليه يا نانا
يا عيال بقلق عليكم
متغيبوش كدة

شبــ اون لاين ـــاب said...

مدونه جميله

و بندعوك علشان تيجى تقول رايك عندنا و يمكن يكون فيه تعاون

آخر العنقود said...

آفاق الحرية

أنا أسعد بزيارتك الاولى ليا
ويارب تتكرر ان شاء الله

جزاكم الله خيرا على كلامك
وفعلا هما دول اللى محتاجين
ربنا يهدينا ويهديهم

تحياتى ليك

آخر العنقود said...

بت خيخة بس مش اى كلام

ربنا يخليكى يانونا
انا هنا اهوه
وجاية لك حاااااااالا جرى

روحى وهتلاقينى عندك يالا
:)

آخر العنقود said...

شباب اون لاين

اهلا بيك فى اول زيارة
وجزاكم الله خيرا
وباذن الله يكون فى مشاركة

تحياتى

Unknown said...

أولا الدعوه الكلاميه أو مسألة أن الدعوة تكون مهنه
دي محتاجة لاذن
"وداعيا إلى الله بإذنه"

أما الدعوه وتوصيل الرساله من الثغرة التي اقف عليها من حصون الاسلام

فدي أروع حاجه في الدنيا


وانا ان شاء الله ناوي افرد لمسأله الدعوة خلق من اخلاق الحملة



تحياتي لجمال فتح موضوع مثل هذا

آخر العنقود said...

انا انسان

جزاكم خيرا وأعاننا واياكم على الخير ونشر مايفيد

والله المستعان

تشرفت بزيارتكم
تحياتى ليك

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

ربنا يخليكوا لبعض ويكرمك ويثبتك
بالنسبة لي لا زلت احاول واحاول لاني للاسف بلاقي صعوبة شديدة جدا في اسداء النصح وتقبله مهما عملت حتى لاقرب الاقربين
واحيانا كتيرة انسب فعل لنفسي واقول كنت بعمل كدة وخلاص عرفت انه الاحسن اعمل كدة اللي هو الصح حتى وان اضطريت للادعاء بسبب نقابي اللي حتى لم اسلم من مهاجمته على المدونة
لكن لم ولن افقد الامل وساظل اناضل لارضي ربي
بوركتي حبيبتي